Civil beredskap - så förbereder du dig för en kris

Nedan är en lättläst text som handlar om civil beredskap.

Klara dig själv i minst en vecka

Om det blir en kris i samhället kan det ta tid innan hjälp kommer.

Det kan till exempel vara:

  • strömavbrott
  • problem med dricksvattnet
  • att internet eller mobilnätet inte fungerar
  • att det blir svårt att betala med kort
  • att butiker inte får nya varor

Vid en kris måste samhället hjälpa de personer som behöver det mest först.

Därför är det bra om varje hushåll kan klara sig själv i minst en vecka.

Att vara förberedd gör att du känner dig tryggare och hjälper samtidigt samhället.

Du behöver inte köpa allt på en gång. Bygg upp din beredskap steg för steg.

Fundera på hur du och din familj skulle klara er utan:

  • el
  • vatten
  • internet
  • mobiltelefon

Mat och vatten är det viktigaste.

Ha mat hemma som håller länge och som inte behöver stå i kyl eller frys.

Exempel på bra mat:

  • konserver
  • soppor
  • bönor
  • pasta
  • ris
  • knäckebröd
  • nötter
  • energibars

Ha gärna mat som kan ätas direkt utan att värmas.

Köp sådant som ni redan brukar äta. Använd maten och fyll på lagret regelbundet.

Vatten

Du behöver minst 3 liter vatten per person och dag.

Vattnet behövs till:

  • dricka
  • laga mat

När det är varmt eller om du rör dig mycket kan du behöva mer.

Förvara vatten i rena dunkar eller flaskor.

Om strömmen försvinner behöver du kunna värma mat och vatten.

Ett gaskök är bra att ha.

Lär dig använda det innan en kris händer.

Använd aldrig grill eller öppen eld inomhus.

Det kan bildas farliga gaser som kan vara livshotande.

Ha alltid brandsläckare eller annan släckutrustning nära.

Vid ett längre strömavbrott kan bostaden bli kall.

För att hålla värmen kan ni:

  • vara i samma rum
  • stänga dörrar
  • täcka fönster
  • ta på flera lager kläder
  • använda filtar och sovsäckar

För belysning är det bra att ha:

  • ficklampor
  • pannlampor
  • extra batterier

Stearinljus kan användas försiktigt, men lämna dem aldrig utan uppsikt.

Vid en kris är det viktigt att få information.

Ha gärna en radio som drivs med batterier eller solceller.

Då kan du lyssna på nyheter även om elen och internet inte fungerar.

Mobilnätet kan bli överbelastat.

Sms fungerar ofta bättre än telefonsamtal.

Bestäm gärna i förväg:

  • hur familjen ska hålla kontakt
  • var ni ska träffas om ni inte når varandra

Kortbetalning och Swish kan sluta fungera vid en kris.

Ha därför lite kontanter hemma.

Det är bra att ha mindre sedlar och mynt.

God hygien minskar risken att bli sjuk.

Ha hemma:

  • toalettpapper
  • våtservetter
  • handsprit
  • soppåsar
  • rengöringsmedel

Om toaletten inte fungerar kan en hink med soppåse användas tillfälligt.

Om du använder medicin bör du ha ett lager hemma.

Läkemedelsverket rekommenderar att du har medicin för ungefär en månad.

Det är också bra att ha ett enkelt första hjälpen-kit med:

  • plåster
  • kompresser
  • sårtvätt
  • smärtstillande läkemedel

Alla familjer har olika behov.

Tänk särskilt på:

  • små barn
  • äldre personer
  • personer med sjukdomar
  • personer med funktionsnedsättning
  • husdjur

Fundera på vad de behöver om samhället inte fungerar som vanligt.

Om du är förberedd blir det lättare att hantera en kris.

Du blir mindre stressad och kan fokusera på det som är viktigast.

Samtidigt hjälper du samhället, eftersom resurserna kan användas till dem som behöver mest hjälp.

Att förbereda sig är enkelt och kan göra stor skillnad.

Läs mer på Myndigheten för civilt försvars hemsida:

» mcf.se Länk till annan webbplats.

Att hjälpa till som frivillig är ett bra sätt att göra skillnad.

När något händer i samhället behövs människor som vill hjälpa andra.

Du behöver inga särskilda kunskaper för att börja.

Det viktigaste är att du vill hjälpa till.

Genom att gå med i en frivillig försvarsorganisation får du:

  • utbildning
  • nya kunskaper
  • nya vänner
  • möjlighet att hjälpa andra

Frivilliga kan hjälpa till med många olika saker.

Till exempel:

  • stöd till människor vid kriser
  • information till allmänheten
  • praktiska uppgifter när samhällets resurser inte räcker till

Ibland handlar det om något så enkelt som att skapa lugn och trygghet för andra.

När du engagerar dig lär du dig också mer om:

  • hur samhället fungerar
  • hur kriser hanteras
  • hur du själv kan hjälpa till

Många tycker att de utvecklas som människor genom sitt frivilliga arbete.

När du hjälper till blir du en del av något större.

Tillsammans gör frivilliga samhället tryggare, starkare och mer hjälpsamt.

Läs mer:

» Frivilligforsvaret.se Länk till annan webbplats.