Kritiskt läge för dricksvattnet

Vi befinner oss i ett allvarligt läge för dricksvattnet i nordvästra Skåne och vi behöver alla hjälpas åt för att situationen ska kunna förbättras.

Det har regnat ovanligt lite under två vintersäsonger och därför är vattennivåerna låga. Vi behöver vara rädda om vårt dricksvatten. Genom att minska förbrukningen nu kan vi undvika bevattningsförbud längre fram.

Vad kan du göra?

Använd bara vatten till det viktigaste.

Tänk på att:

  • duscha kortare
  • stänga av kranen när du inte använder vattnet
  • köra disk- och tvättmaskin med fulla maskiner

Undvik att:

  • vattna gräsmattor
  • tvätta bilen hemma
  • använda stora mängder vatten i onödan

Rekommendationerna gäller även dig som har egen brunn.

Varje droppe räknas. Läs mer på NSVA:s hemsida:
»Om vattenläget och vad du kan göra Länk till annan webbplats.

Undvik att fylla din pool