Bjuvs kommuns logga

Avfall

Alla som driver företag måste ha kunskap om det avfall som uppkommer i verksamheten och hur detta ska hanteras, för att minimera risker för olyckor och utsläpp i mark och vatten.

Transport av avfall

När ditt företag lämnar ifrån sig sitt avfall är du som verksamhetsutövare skyldig att kontrollera att den som transporterar ert avfall har rätt tillstånd. Gäller det farligt avfall måste du löpande anteckna mängden avfall som uppkommer årligen, och till vem avfallet lämnas för vidare hantering. Det företag som transporterar avfall måste ha tillstånd eller ha gjort en anmälan till länsstyrelsen.

Det ska även tas fram ett transportdokument för varje borttransport av farligt avfall. Detta dokument ska innehålla vem som är avsändare, mottagare och transportör, samt avfallssort och mängd.

Alla anteckningar måste sparas i minst fem år.

Vid små mängder avfall som uppkommer i verksamheten, som inte klassas som farligt avfall, får ni på företaget själva transportera utan anmälan eller tillstånd. Gäller det farligt avfall måste en anmälan göras, även för små mängder.

Antecknings- och rapporteringsskyldighet

Alla verksamheter där det uppkommer eller hanteras farligt avfall måste föra anteckningar om det farliga avfallet, samt rapportera detta till avfallsregistret. Anteckningarna skickas in till Naturvårdsverkets avfallsregister. Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.

Du ska anteckna och rapportera om du driver en verksamhet som:

  • Producerar farligt avfall
  • Transporterar farligt avfall
  • Samlar in farligt avfall och hanterar detta i en insamlingsverksamhet
  • Behandlar farligt avfall
  • Mäklar eller handlar med farligt avfall

Tillsyn

När Bygg- och miljöförvaltningen gör tillsynsbesök kontrollerar vi bland annat lagring, hantering och dokumentation av avfall och farligt avfall.

Bygg- och rivningsavfall

Vid rivning, byggnation och renovering uppstår alltid avfall. Det är viktigt att avfallet tas om hand på rätt sätt så att det som går att återanvända eller återvinna sorteras.

Sortering av bygg och rivningsavfall
Från 1 augusti 2020 gäller nya krav för sortering av bygg- och rivningsavfall. Kraven gäller både för yrkesmässiga verksamheter och privatpersoner. De nya reglerna innebär att olika avfall ska sorteras och förvaras åtskilda redan på platsen för bygget. Exempel på åtgärder där det är krav på att sortera är byggnation, renovering, rivning och anläggningsarbeten.

Följande avfall ska sorteras och förvaras var för sig:

  • Trä
  • Mineral, exempelvis betong, tegel, klinker, keramik och sten
  • Metall
  • Glas
  • Plast
  • Gips
  • Brännbart
  • Farligt avfall, exempelvis elektronik, spillolja och lysrör
  • Förpackningsavfall, exempelvis emballage av plast eller wellpapp
  • Returpapper, såsom reklam, tidningar och kopieringspapper

Förpackningar ska sorteras ut separat. Olika typer av farligt avfall ska hållas separerade från varandra. Syftet med utsorteringskraven är att minska den totala mängden avfall och öka förutsättningarna för att återanvända och återvinna material.

Undantag
Om avfallen är sammanfogade eller inbyggda på ett sätt som gör att det är oskäligt att separera och sortera dem på plats, gäller undantaget från kraven på utsortering. Det gäller också om avfallet är så förorenat att det till exempel skulle riskera att även förorena resten av det sorterade avfallet.

Dispens
Nämnden kan ge dispens från kravet på utsortering i enskilda fall. Dispens kan endast ges när separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.

Kontakta Bygg- och miljöförvaltningen för rådgivning gällande dispens för ditt avfall.

Tel 042-458 50 00

Senast publicerad: