Bra betyg för Bjuvs kommuns bygg- och miljöförvaltning i årets servicemätning!
Bjuvs kommun ligger strålande till i servicemätningen Insikt som görs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Med särskilt höga resultat inom livsmedelskontrollen och bygglovsverksamheten visar kommunen att de vill vara en förebild inom service och bemötande.
I årets Insikts-rapport, som mäter kundnöjdhet i kommunens myndighetsutövning, har Bjuvs kommun i skrivande stund ett nöjd-kund-index (NKI) på 89, av max 100, för livsmedels-kontrollen och med detta har man ökat hela19 steg jämfört med år 2022. Detta är en betydande prestation, då allt över 80 räknas som “Mycket bra” enligt SKR:s bedömningskriterier.
Bygglovsverksamheten ligger inte långt efter och har höjt sig 11 steg till ett NKI-resultat på 82. För enbart företag ligger resultatet på 85.
Enkäten skickas ut till företag, privatpersoner och andra som haft ett avslutat myndighets-ärende med kommunen under året. Frågorna täcker bland annat effektivitet, bemötande och kunskap. Bjuvs bygg- och miljöförvaltning har fått särskilt bra betyg på bemötande, attityd, kunskap och att hålla överenskomna tidsramar, med höga poäng i dessa kategorier.
Bilden ovan visar resultatet för Bjuvs kommun 2022 – 2024 för myndighetsområde bygg och livsmedel.
- Det här resultatet är ett kvitto på vårt hårda arbete och engagemang. Vi strävar alltid efter att ge bästa möjliga service till våra medborgare och företagare, säger Janni Johnsson, tillförordnad förvaltningschef på bygg- och miljöförvaltningen i Bjuvs kommun.
- Att Bjuvs kommun ligger så högt till i årets servicemätning är bland annat ett resultat av förvaltningens hårda arbete de senaste åren med att förbättra och effektivisera arbetsprocesser. SKR:s insiktsrapport lyfter fram att kundnöjdhet inom kommunal service är avgörande för att skapa förtroende och engagemang bland medborgarna, berättar Janni Johnsson.
Hårt arbete bakom framgångarna
Ordförande för bygg- och miljönämnden, Kalle Holm, är stolt över förvaltningens framgångar:
- Det är fantastiskt att vi kan visa upp så fina resultat. All eloge till personalen som gör detta möjligt. Deras driv och engagemang är avgörande för att Bjuvs kommun ska vara en plats där både invånare och företag kan trivas och utvecklas, säger han.
Han poängterar även att detta bara är början.
- Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att bidra till Bjuvs kommuns utveckling. Målet är att skapa en hållbar och välkomnande kommun där både medborgare och företag kan trivas och utvecklas, berättar Kalle Holm.
För Bjuvs kommun är de höga NKI-poängen en bekräftelse på att deras satsningar lönar sig – och bygg- och miljöförvaltningen planerar att fortsätta utveckla sina tjänster för att ytterligare öka kundnöjdheten och vara en positiv kraft i invånarnas och företagarnas vardag.
- Vi jobbar hela tiden vidare med att förbättra oss och just nu arbetar vi med att utveckla hemsidan och ta fram fler e-tjänster, avslutar Janni Johnsson.
Senast publicerad: