Tillfällig vistelse i Bjuvs kommun
Om du är äldre eller har en funktionsnedsättning och planerar att vistas i Bjuvs kommun – exempelvis i ett fritidshus – och behöver hemtjänst och/eller trygghetslarm under din tid här, ska du kontakta en biståndshandläggare i din hemkommun.
Då det krävs viss planering för att både kunna ordna hemtjänst och installera trygghetslarm, är det viktigt att du tar kontakt med din hemkommun i god tid. Beställningen måste skickas från din hemkommun och vara Bjuvs kommun tillhanda senast två veckor före ankomst.
Observera att det är din hemkommun som ansvarar för att fatta beslut om hjälpinsatserna samt står för kostnaderna, enligt gällande lagstiftning beslutad av riksdagen.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Bjuvs kommun eller din biståndshandläggare.
Information till handläggare i andra kommuner – tillfällig vistelse
För att vi i Bjuvs kommun ska kunna planera och genomföra insatser på ett tryggt och smidigt sätt för personer som vistas här tillfälligt, ber vi er att följa nedanstående riktlinjer.
Hemtjänst och trygghetslarm – så beställer ni
- Tillfällig vistelse beställs genom e-tjänsten:
Beställning av insatser enligt SoL vid tillfällig vistelse
Fyll i e-tjänsten och ange fakturaadress samt referensnummer.
Bifoga även:
- aktuell utredning
- genomförandeplan
- vid behov: egenvårdsintyg - Tänk på att beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet och därmed tar hänsyn till det boende som personen har här i Bjuvs kommun.
Det kan vara så att hjälpbehovet kan se annorlunda ut i ett sommarboende vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större än i det ordinarie hemmet om det finns trappor, om dusch- och badutrymme är mindre än i den vanliga bostaden etc. - Ange tydligt vilken insats som ska utföras, antal minuter per tillfälle samt ungefärlig tidpunkt på dygnet (exempelvis morgon, lunch, kväll). Om tid inte anges, tillämpar vi schablontider.
- Skicka beställningen i god tid – den ska vara Bjuvs kommun tillhanda senast två veckor före ankomst. Ofullständiga beställningar måste kompletteras senast en vecka innan ankomstdatum.
Förändringar i vistelsetiden
- Förlängning av vistelsen beställs på samma sätt – senast två veckor innan ny period börjar.
- Avbeställning ska ske minst sju dagar innan planerad ankomst. Vid senare avbokning faktureras enligt överenskommet ersättningsbelopp sju dagar framåt.
Övrigt att tänka på
- Om den enskilde har ansvar för egenvård men behöver praktisk hjälp (till exempel vid läkemedelshantering), ska ett egenvårdsintyg bifogas.
- Matdistribution ingår inte i Bjuvs kommuns insatser.
- Bjuvs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut, om inte annat avtalats. Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller – detta ska framgå av beställningen.
- Vid behov av hjälpmedel eller hemsjukvård, kontakta enhetschef Område Hälsa på telefon 042–458 53 04
Senast publicerad: