Avfall och återvinning
Det är Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) som ansvarar för sophämtning och återvinning i Bjuvs kommun. Det är dit du vänder dig med frågor om sophämtning, källsortering med mera.

Under rubrikerna nedan finner du allt om avfall, renhållning och återvinning. Det finns även information om vilka ansökningar och dispenser du kan söka.
Hittar du inte svar på dina frågor i texterna nedan, kontakta oss via e-post miljo@bjuv.se
Återvinningscentral och återvinningsstationer i kommunen
Återvinningscentralen i Bjuv
Återvinningscentralen finns på Verkstadsgatan 3 i Bjuv. På NSR:s webbplats hittar du öppettider och aktuell information
Återvinningsstationer i Billesholm och Ekeby
I Bjuvs kommun finns, förutom återvinningscentralen i Bjuv, två återvinningsstationer; en på Telegatan i Ekeby och en på Järnvägsgatan i Billesholm.
På återvinningsstationerna ska du endast lämna använda förpackningar och tidningar till återvinning – möbler, elektronik, trädgårdsavfall och annat lämnar du till kommunens återvinningscentral.
Återvinningsstationen i Billesholm är stängd för biltrafik fredag klockan 15.00 - måndag klockan 08.00.
I de nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm utför det kommunala bolaget NSR idag insamlingen av förpackningsavfall på en större del av marknaden.
Återvinningsstationerna är enbart för privatpersoner och samlokaliserade verksamheter. Läs mer om detta och om nya regler för avfall på NSR:s hemsida.
När ska jag kontakta NSR?
- Vid ägarbyte - blankett finns på www.nsr.se
- Utebliven tömning
- Ändring av abonnemang
- Beställningar
- Saknar kärl eller påshållare
- Fakturafrågor
När ska jag kontakta bygg- och miljöförvaltningen?
När ska jag kontakta kommunens bygg- och miljöförvaltning?
- För att lämna klagomål
- Vid ansökan om uppehåll i avfallshämtning
- Vid ansökan om gemensam avfallsbehållare
- Ansökan om dispens från kravet om utsortering av avfallsslag
Renhållningsordning och avfallsplan
Hur avfall ska hanteras styrs av renhållningsordningen i din kommun. Den innehåller lokala regler för hur ofta ett kärl får tömmas, vem som ansvarar för vad och till exempel hur dina kärl ska placeras.
Läs mer om renhållningsordning och avfallsplan på NRS:s webbplats.
På NSR:s webbplats hittar du information om olika renhållningsabonnemang och priser i avfallstaxan för Bjuvs kommun.
Ansökan om tillfälligt uppehåll i sop- och slamtömning
Här hittar du information om hur du går tillväga för att ansöka om ett tillfälligt uppehåll i hämtning av hushållsavfall och slam.
Vid särskilda omständigheter finns möjlighet att ansöka om att tillfälligt pausa hämtningen av sopor och slamtömning. På den här sidan hittar du detaljerad information om vad som krävs för att beviljas ett sådant uppehåll, vilka regler som gäller samt hur du skickar in din ansökan.
Vem kan ansöka om uppehåll?
Alla som äger en fastighet med bostadshus eller fritidshus måste ha ett abonnemang för hämtning av kommunalt avfall. I vissa fall kan du som fastighetsägare få uppehåll från hämtning av kommunalt avfall.
Du kan ansöka om uppehåll om du uppfyller minst ett av dessa krav:
- Fastigheten besöks enstaka gånger per år för underhåll och tillsyn.
- Du kommer inte att använda fastigheten av andra anledningar, till exempel om ägaren till fastigheten tillfälligt eller permanent har flyttat till ett annat boende.
- Du beräknar att en renovering av fastigheten och du inte bor på fastigheten under tiden
Helårsbostäder kan få uppehåll i tömning av hushållssopor om fastigheten inte används under en sammanhängande tid av minst 6 månader, dock högst 3 år i taget.
Slamavskiljare/sluten tank kan medges uppehåll om inte fastigheten kommer att användas under en sammanhängande tid av minst 6 månader, dock längst 3 år fram i taget.Tänk på att alltid inkomma med ansökan minst en månad före avsedd uppehållsperiod.
Flerbostadshus eller verksamhet, t ex skolor, vårdverksamhet, företag. Kan fås om inte fastigheten inte kommer att användas under en sammanhängande tid av minst 6 månader,
dock högst 3 år i taget.
Fritidsboende kan få uppehåll i tömning av hushållssopor om fastigheten inte kommer att användas under en sammanhängande tid av minst 12 månader, dock högst 3 år i taget.
Avgift för ansökan
För alla ansökningar om uppehåll av avfallshämtning tillämpas en timdebitering. Det innebär att vi fakturerar för den faktiska tiden som åtgår på ärendet, timavgift tas ut för varje påbörjad halvtimme av nedlagd handläggningstid. Timavgiften för år 2025 är 1 233 kronor.
Allmänt om dispens
Dispens är endast tidsbegränsat och kan ges av bygg- och miljöförvaltningen. Om du har frågor avseende ditt avfallsabonnemang kan du kontakta Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) via Kontakta oss – NSR AB.
Hur ansöker man?
Du ansöker om uppehåll i avfallshämtning via vår e-tjänst Ansökan om tillfälligt uppehåll i sop- och slamhämtning eller vi vår blankett.
Ansökan om gemensam avfallsbehållare
Det finns möjlighet att ansöka om att dela avfallskärl med en granne eller närliggande fastighet.
Här kan du ansöka om gemensam avfallsbehållare
Tänk på
- Ansökan ska fyllas i gemensamt av berörda fastighetsägare och lämnas in till bygg- och miljönämnden minst sex veckor före önskat startdatum.
- Dispensen gäller i fem år och beslutas av bygg- och miljönämnden.
- Fastigheterna ligger nära varandra och att avfallet kan rymmas i behållarna
Dispens från kravet på att förpackningar ska skiljas från sitt innehåll
Allmänt om dispens
Dispens är endast tidsbegränsat och kan ges av bygg- och miljöförvaltningen.
Ansök om dispens
Det finns möjlighet att söka dispens från kravet i 3 kap. 4 a § Avfallsförordning (2020:614). Om din verksamhet har behov av att undantas från kraven på att skilja förpackningar från sitt innehåll kan du söka dispens. Den som har en förpackning som innehåller avfall ska se till att förpackningen skiljs från sitt innehåll enligt 3 kap. 4 a § Avfallsförordning (2020:614). I praktiken betyder detta att förpackningen måste tömmas på sitt innehåll. Förpackningen och innehållet i förpackningen ska sen sorteras var för sig. Detta gäller för matavfall men även annat avfall. Det innebär att förpackningar som innehåller fast eller flytande bioavfall, leksaker eller elektronik också ska separeras från sitt innehåll. Skyldigheten gäller för både privatpersoner och verksamheter. Bygg- och miljöförvaltningen kan bevilja dispens i de fall en separering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
Ni kan leva upp till kraven genom att låta någon annan utföra separeringen åt er. Det går även bra att göra detta på en annan plats än där avfallet uppstod från första början, vanligtvis på en avfallsanläggning. Det går också bra att göra separeringen själva i verksamhetens lokaler.
Krav på att skilja en förpackning från dess innehåll gäller inte förpackningar som innehåller farligt avfall eller läkemedel, om förpackningen underlättar sen praktiska hanteringen av avfallet. Du behöver inte söka dispens för sådant avfall.
Vem kan söka dispens
Det är endast verksamheter som kan söka dispens från kravet. Privatpersoner kan alltså inte söka dispens.
Vad avgör om du får dispens?
Bygg- och miljöförvaltningen gör en bedömning av dispensskälen du beskriver och hur förhållandena ser ut i det enskilda fallet.
Mer information
Du hittar mer information om regler och ansvar på Förpackningsavfall från verksamheter (naturvardsverket.se)
Dispens från kravet på utsortering av bioavfall
Allmänt om dispens
Dispens är endast tidsbegränsat och kan ges av bygg- och miljöförvaltningen.
Ansök om dispens
Det finns möjlighet att söka dispens från kravet på utsortering i 3 kap. 1 § Avfallsförordningen (2020:614). Från år 2024 gäller krav på utsortering och separat insamling av bioavfall från privatpersoner och verksamheter. Den som har en förpackning som innehåller bioavfall och flytande bioavfall ska se till att förpackningen skiljs från innehållet enligt 3 kap. 4 a § Avfallsförordningen (2020:614). Bioavfall definieras enligt följande:
- biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall,
- biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall från hushåll, kontor, restauranger, grossister, matsalar, catering och detaljhandelslokaler, och
- biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall från livsmedelsindustrin som är jämförbart med sådant avfall som avses 2.
Bioavfall är alltså mer omfattande begrepp än matavfall och inkluderar både livsmedels- eller köksavfall (som tidigare benämndes som matavfall) och trädgårds- eller parkavfall.
Bygg- och miljöförvaltningen kan bevilja dispens i de fall en separering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt 3 kap. 16 § Avfalls
Vem kan söka dispens
Både privatpersoner och verksamheter kan söka dispens från kravet.
Vad avgör om du får dispens?
Bygg- och miljöförvaltningen gör en bedömning av dispensskälen du beskriver och hur förhållandena ser ut i det enskilda fallet.
Dispens från kravet på utsortering av bygg- och rivningsavfall
Allmänt om dispens
Dispens är endast tidsbegränsat och kan ges av bygg- och miljöförvaltningen.
Ansök om dispens
Det finns möjlighet att söka dispens från kraven i 3 kap. 10 § och 12 § Avfallsförordning (2020:614). Från år 2020 gäller lagstiftning som kan påverka dig som utför bygg- eller rivningsarbeten. Enligt avfallsförordningen (SFS 2020:615) ska avfall som produceras vid bygg- och rivningsarbeten sorteras ut i minst sex fraktioner: trä, mineraler som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten och glas, plast samt gips. Även brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall. Bygg- och miljöförvaltningen kan bevilja dispens i de fall en separering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
Vem kan söka dispens
Både privatpersoner och verksamheter kan söka dispens från kravet.
Vad avgör om du får dispens?
Bygg- och miljöförvaltningen gör en bedömning av dispensskälen du beskriver och hur förhållandena ser ut i det enskilda fallet. Det måste finnas goda skäl för att dispensen ska beviljas vid just den plats du utför arbetet. För ytterligare information om undantag samt om vilka faktorer som väger tungt för dispens kan du läsa i Naturvårdsverkets föreskrifter om undantag från krav på utsortering av bygg- och rivningsavfall.
Mer information
Kravet på utsortering kan du läsa mer om i Avfallsförordning (2020:614) | Sveriges riksdag under 3:e kapitlet 10 § och 12 §.
Avgift för ansökan och dispens
Avgifter
Bygg- och miljöförvaltningen tar ut en timavgift för att handlägga din ansökan. Aktuell timavgift hittar du på sidan Avgifter för miljötillsyn - Bjuvs kommun. Vi fakturerar för den faktiska tiden som åtgår på ärendet, timavgift tas ut för varje påbörjad halvtimme av nedlagd handläggningstid. Timavgiften för år 2025 är 1 233 kronor.
Kontaktuppgifter
E-post: miljo@bjuv.se
Telefonnummer till kontaktcenter: 042-458 50 00
Besöksadress
Bjuvs kommun
Mejerigatan 3
267 34 Bjuv
Senast publicerad: