Översiktsplanering
Varje kommun ska enligt lag gjort upp riktlinjer och en plan för markanvändningen i sin kommun, en så kallad översiktsplan.
Kommunfullmäktige har fattat beslut om att anta förslag till ny översiktsplan Bjuv 2040!
Beslut om antagande har tagits på kommunfullmäktiges sammanträde 2024-10-28 § 98 i enlighet med plan- och bygglagens 3 kap. och miljöbalkens 6 kap.
Översiktsplanen redogör för kommunens långsiktiga utveckling för all mark- och vattenanvändning och den byggda miljöns utveckling, användande och bevarande. Kommunen vill satsa på att vara en boendekommun med en stärkt livsmiljö och ökade möjligheter för hållbar och god pendling.
Antagandehandlingar
- Översiktsplan Bjuv 2040 Pdf, 26.4 MB.
- Bilaga kommunens markanvändning Pdf, 15.3 MB.
- Länsstyrelsens granskningsutlåtande Pdf, 139.7 kB.
- Granskningsutlåtande Översiktsplan Bjuv 2040 Pdf, 3.7 MB.
- Samrådsredogörelse Översiktsplan Bjuv 2040 Pdf, 2.6 MB.
- Protokollsutdrag §98 beslut om antagande Pdf, 764.4 kB.
Här kan du ta del av översiktsplanen i en digital interaktiv karta.
Frågor och svar om Översiktsplan Bjuv 2040
Vad är en översiktsplan?
Det är ett dokument som beskriver kommunens långsiktiga utveckling för all mark och vatten samt hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Översiktsplanen som dokument tar ställning till och gör avvägningar mellan olika allmänna intressen såsom exempelvis bostäder, naturområden, kulturmiljö och friluftsliv. Dessa är övergripande intressen som berör alla.
Varför tas det fram en ny översiktsplan?
Sedan gällande översiktsplan från 2009 togs fram har kommunen utvecklats och växt vilket gör att det behövs en ny och uppdaterad översiktsplan. Idag ställs större krav på kommunerna att redovisa planeringsinriktningar för klimatanpassning, redovisa miljökonsekvenser av planerade förändringar och att i mycket högre utsträckning arbeta för de tre delarna inom hållbarhet, ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Vilka är de största skillnaderna i denna översiktsplan jämfört med den gamla översiktsplanen?
Den nya översiktsplanen har nya krav att ta hänsyn till med miljö och hållbarhet på ett annat sätt än år 2006. Översiktsplanen har tre huvudkapitel; Utvecklingsstrategi, Behov och inriktning och Mark- och vattenanvändning. Alla markområden i kommunen får en markanvändning i karta med tillhörande beskrivning och riktlinjer för användning eller utveckling. Kommunens centrumområden har tydligare avgränsningar genom den nya zonindelningen som gör det enklare att planera för rätt funktion på rätt plats.
Om översiktsplanen inte är juridisk bindande varför är den då viktig?
En översiktsplan är ett instrument för kommunens politiska majoritet att förmedla sina visioner och uppfattningar om kommunens utveckling. Den fungerar på så sätt som en vägledning för hur kommunen ska utformas. För att en översiktsplan ska kunna vara vägledande är det viktigt att den innehåller tydliga målbilder och strategier, men även ställningstaganden som går att förankra i kommunens detaljplanering, som är juridiskt bindande.
Hur ser jag vad som gäller för mitt område?
Vi rekommenderar att du går in i den digitala Mark-och vattenanvändningskartan. Här kan du zooma in och klicka på valfritt område för att se vad som gäller för just det området.
Varför pekar översiktsplanen inte ut nya områden för skolor, förskolor och idrottshallar?
Översiktsplanen är ett strategiskt dokument som ska gälla över lång tid. Förskolor, skolor och idrottshallar påverkas av antalet barn som finns inom de olika årskullarna och hanteras därför bättre i ett något mer kortsiktigt perspektiv inom lokalförsörjningsplanen vilken uppdateras varje år.
Jag bor i ett område som översiktsplanen pekar ut som sammanhängande bostadsbebyggelse, vad innebär det?
I områden som är utpekade som sammanhängande bostadsbebyggelse finns gällande detaljplaner som reglerar mark- och vattenanvändningen. Vid ansökan om bygglov och marklov förhåller sig dessa till detaljplanerna. Områdena består av villabebyggelse/flerbostadshusbebyggelse och här föreslås inte något annat än vad som medges i gällande detaljplan.
Vem har tagit fram förslaget till ny översiktsplan?
Samhällsbyggnadsavdelningen har stått för ansvaret för framtagandet av en ny översiktsplan. Under olika perioder har olika tjänstemän på olika avdelningar varit med i processen. Likaså har den politiska majoriteten under olika tidpunkter varit med i olika konstellationer.
En översiktsplan ska omfatta kommunens hela yta och redovisa bebyggelseutveckling, mark- och vattenanvändning, och andra allmänna intressen. Översiktsplanen är inte juridiskt bindande men blir vägledande för hur kommunen kommer ställa sig till förfrågningar från invånare, näringsliv och myndigheter.
Planen visar grunddragen i användningen av mark- och vattenområden och i bebyggelseutvecklingen och hur riksintressen enligt miljöbalken ska tillgodoses. Staten bevakar genom Länsstyrelsen bland annat riksintressen, mellankommunala intressen och kraven på hälsa och säkerhet.
På Boverkets kunskapsbank kan du läsa mer om översiktsplaner och om översiktsplaneprocessen.
Det är kommunfullmäktige som under varje mandatperiod tar beslut om översiktsplanens aktualitet. Anses planen inaktuell initieras ett översiktsplanearbete.
Kommunen arbetar fram ett förslag på översiktsplan som skickas ut på samråd. Under samrådet får alla människor som bor i Bjuvs tycka till om samrådsförslaget. Myndigheter, andra kommuner och övriga sakägare får under samrådet också möjlighet att lämna synpunkter. Kommunen får möjlighet att revidera planförslaget utifrån de synpunkter som lämnats under samrådet innan gransksning.
När revideringar är gjorda ska förslaget på granskning. Under granskning finns yterliggare tillfälle för myndigheter, invånare och andra sakägare att tycka till om planförslaget. Efter granskningstiden ska kommunen i ett särskilt utlåtande sammanställa de synpunkter som kommit fram och redovisa de förslag som synpunkterna gett anledning till.
Det är kommunfullmäktige som fattar beslut om antagande och ändringar av översiktsplanen. Då en översiktsplan inte är juridiskt bindande kan inte själva innehållet i översiktsplanen överklagas. Överklagan kan enbart ske på formella grunder, det vill säga om översiktsplanen inte har tagits fram på ett lagenligt sätt.
Bjuvs kommuns kommunfullmäktige antog översiktsplan Bjuv 2040 2024-10-28 §98.
Fördjupad översiktsplan för Söderåsen
En fördjupad översiktsplan innebär en ökad detaljeringsgrad inom antingen ett geografiskt avgränsat område eller djupdykning inom vissa ämnesområden. En fördjupning är inte juridiskt bindande.
Bjuvs, Klippans, Svalövs och Åstorps kommuner har tillsammans antagit fördjupad översiktsplan för Söderåsen.
Översiktsplanen innebär att kommunerna med utgångspunkt från en ekologisk grundsyn angivit en vision för Söderåsens utveckling. Planen innehåller också konkreta förslag till hur visionen är tänkt att förverkligas.
Fördjupad översiktsplan för Söderåsen antagen i KF 2002-05-30 § 44.
Plandokument-start Pdf, 2.8 MB.
Plandokument-bebyggelse Pdf, 355.7 kB.
Plandokument-geologi Pdf, 1.6 MB.
Plandokument-jordbruk Pdf, 120.7 kB.
Plandokument-kommunikation Pdf, 288.3 kB.
Plandokument-kultur Pdf, 310.8 kB.
Plandokument-näringsliv Pdf, 129.9 kB.
Plandokument-naturförhållande Pdf, 943.9 kB.
Plandokument-naturvård Pdf, 507 kB.
Plandokument-skogsbruk Pdf, 539.3 kB.
Plandokument-turism Pdf, 269.4 kB.
Plandokument-vattenvård Pdf, 446.1 kB.
Grönstrukturplan för Bjuvs kommun
Grönstrukturplanen är tänkt att utgöra underlag för översiktlig planering samt övrigt arbete med grön- och blåstrukturen i kommunen.
Grönstrukturplan Pdf, 14.8 MB.
I arbetet med grönstrukturplanen har fem underlags-PM tagits fram.
PM – Analyser av tätorter Pdf, 41.9 MB.
PM - Dialog med medborgarna (Brukarmedverkan) Pdf, 16.6 MB.
PM – Ekosystemtjänster i Bjuv Pdf, 6.6 MB.
PM – Hållbar grönyteskötsel (ett diskussionsunderlag) Pdf, 4.7 MB.
Riktlinjer för bostadsförsörjning
Bostadsförsörjningsprogram för Bjuvs kommun 2022-2026
Bostadsförsörjning är ett kommunalt grunduppdrag. Alla kommuner ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar ha antagna riktlinjer som visar hur kommunen planerar för bostadsförsörjning. Planeringen ska syfta till att skapa förutsättningar för goda bostäder för de som lever i kommunen samtidigt som ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Riktlinjerna för bostadsförsörjning är tänkt att utgöra ett underlag för planläggning enligt plan- och bygglag (2010:900) avseende det allmänna intresset bostadsbyggande. Bjuvs kommun håller på att ta fram en kommunövergripande översiktsplan och genom ett parallellt framtagande av de, för kommunen, strategiskt viktiga dokumenten ökar möjligheterna för samstämmighet och samtidigt en tydlig riktning för bostadsutvecklingen i Bjuvs kommun.
Riktlinjer för bostadsförsörjning ska enligt lag innehålla kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet, planerade insatser för att nå målen samt hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen. Riktlinjerna ska grunda sig på en analys av bostadsbeståndet, behoven och bostadsmarknaden i kommunen. Vidare föreskriver lagen att kommunens riktlinjer för bostadsförsörjning ska antas av kommunfullmäktige under varje mandatperiod.
Bostadsförsörjningsprogram för Bjuvs kommun 2022-2026 Pdf, 2.1 MB.
PM – Analys och förutsättningar Pdf, 4.1 MB.
Detta PM utgör ett underlag till kommande riktlinjer för bostadsförsörjning men även ett underlag för den översiktliga planeringen. I detta kunskapsunderlag presenteras en analys som kan ligga till grund för en mer samlad bild av demografisk utveckling, bostadsefterfrågan, marknadsförutsättningar och behov hos särskilda grupper i Bjuvs kommun
PM – Utbyggnadspotential Pdf, 5 MB.
Syftet med förevarande PM är att visa en översiktlig kartläggning av utbyggnadspotentialen, identifiera lämpliga lägen för utbyggnad, beräkna volym för potentiell utbyggnad samt föra en diskussion om var förtätning kan och bör prioriteras.
Byggbaserad befolkningsprognos Pdf, 584.5 kB.år 2022-2040
Trendbaserad befolkningsprognos Pdf, 582.4 kB.år 2022-2040
Regional planering
Regionplan för Skåne 2022-2040
I Skåne län ansvarar regionen för att upprätta ett förslag till regionplan eller förslag till ändring av en regionplan. Planen antas av regionfullmäktige.
Strukturplan för Familjen Helsingborg
2013 antogs en Strukturplan för Familjen Helsingborg (tidigare Skåne Nordväst). Syftet med arbetet var att stärka de regionala aspekterna kring fysisk planering och bidra med ett väl förankrat planeringsunderlag för kommunernas översiktsplaner.
Senast publicerad: