Klagomål och synpunkter inom förskola och skola
Har du klagomål på någon av kommunens utbildningsverksamheter? Om vår verksamhet inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn är missnöjda med något, kan du kontakta oss. Det är viktigt för vårt fortsatta förbättringsarbete. Vi arbetar ständigt med att utveckla våra verksamheter.
- Kontakta verksamheten
Har du klagomål på något i förskolan, fritidshemmet eller skolan bör du i första hand vända dig till personalen i verksamheten. Kontakta exempelvis ansvarig förskollärare eller lärare. Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör kan du istället vända dig till rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt. - Kontakta rektor
Prata med rektor om ditt problem eller ditt missnöje. Om du efter samtalet fortfarande är missnöjd kan du kontakta utbildningsförvaltningen. - Kontakta huvudman (utbildningsförvaltningen)
Om du vill kan du vända dig direkt till huvudman för utbildningen (utbildningsförvaltningen). Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur ditt klagomål hanterats av personal eller rektor. Om du vill ha en personlig återkoppling på ditt ärende behöver du lämna namn och kontaktuppgifter. Du har givetvis rätt att lämna klagomål anonymt.
Du kan lämna ditt klagomål digitalt via detta formulär: Lämna synpunkt Länk till annan webbplats.
Har du inte har möjlighet att registrera dina klagomål digitalt går det bra att skicka dem med post till följande adress:
Bjuvs kommun
Utbildningsförvaltningen
Box 501
267 25 Bjuv
Vad händer efter du lämnat ett klagomål?
Vi kommer att kontakta dig gällande ditt klagomål så fort som möjligt. När ditt klagomålsärende avslutas får du muntlig eller skriftlig återkoppling. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske.
Observera att alla inkomna klagomål blir allmänna handlingar som måste lämnas ut om någon begär dem. Som regel råder inte sekretess för anmälningar som kommer till en klagomålshanteringsfunktion. Bara i enskilda fall kan personuppgifter skyddas om personen har skyddade personuppgifter eller riskeras att förföljas (av särskild anledning).
Har du frågor om klagomålshanteringen?
Kontakta rektor alternativt utbildningsförvaltningen.
Är du inte nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende?
Om du inte är nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende kan du göra en anmälan till Skolinspektionen nedan.
Senast publicerad:
