Bjuvs kommuns logga

Personligt ombud i Bjuvs kommun

Personligt ombud är helt fristående från myndigheter och vårdorganisationer och vänder sig till dig som är över 18 år och har en psykisk funktionsnedsättning.

Vem kan få Personligt ombud?

• personer som är över 18 år
  • som har en psykisk funktionsnedsättning
  • betydande svårigheter i sin vardag

Vad gör Personligt ombud?

Personligt ombud är helt fristående från myndigheter och vårdorganisationer. Att ha kontakt med Personligt ombud är frivilligt och kostnadsfritt. Vi har sekretess och för inga journaler. Personligt ombud arbetar utifrån överenskommelser på sina klienters uppdrag. Stödet bygger på personens önskemål och behov och omfattar stöd, rådgivning, problemlösning, rättighetsbevakning, vägledning till eller samordning av vård- och stödinsatser.

Stödet av Personligt ombud har man under en tidsbegränsad period. Denna period varierar och styrs av den överenskommelse som upprättas mellan personen och ombudet. När en kontakt har avslutats kan den återupptas om ett nytt stödbehov skulle uppkomma. Personligt ombud är ingen laglig rättighet. Det innebär att PO Skåne har rätt att tacka nej till uppdraget.

Information om PO Skåne, (öppnas i nytt fönster)

Philip Morberg

Personligt ombud